Komunikacja miejska na Ukrainie po 2005 roku: partycypacja obywatelska, zależność od entuzjazmu, bezradność? – Nasz Wybir – Portal dla Ukraińców w Polsce

Komunikacja miejska na Ukrainie po 2005 roku: partycypacja obywatelska, zależność od entuzjazmu, bezradność?

8 maja 2016
Komunikacja miejska na Ukrainie po 2005 roku: partycypacja obywatelska, zależność od entuzjazmu, bezradność?

Fundacja “Nasz Wybór” zaprasza na spotkanie z  ukraińskim badaczem przestrzeni miejskiej Andrijem Wozjanowem pt. “Partycypacja obywatelska, zależność od entuzjazmu, bezradność? Komunikacja miejska na Ukrainie po 2005 roku”, które odbędzie się 10 maja o 18.00 w Ukraińskim domu w Warszawie.

W 1991 roku na Ukrainie istniało 45 sieci trolejbusowych oraz 25 tramwajowych – analogicznie z innymi republikami socjalistycznymi komunikacja miejska (MET) była infrastrukturą mobilności. Od początku 1990 sieci miały problem ze starzeniem się pojazdów, kolei oraz sieci kontaktowej, ale także z brakiem finansowania remontów oraz niesprawiedliwej konkurencji ze strony „marszrutek”.

Podczas prezentacji i dyskusji zostaną poruszone kwestie konsekwencji polityki transportowej lat 1990-2000 dla ukraińskich miast. Przy czym polityka ta będzie rozpatrywana jako kompleks nie tylko przyjętych i wdrżonych, ale także nie przyjętych i nie wykonanych decyzji, które miały wpływ na obecną sytuację.

Następnie przedstawiona zostanie lista nieformalnych działań ze strony społeczności, dzięki którym w niektórych miastach Wschodniej Ukrainy w drugiej połowie lat 2000 udało się przynajmniej spowolnić albo zatrzymać proces zniszczenia MET. To oddolne działania na rzecz rozwoju komunikacji miejskiej (croudfunding, sprzedaż specjalnych biletów, zmiana interfejsu komunikacji z pasażerami), a także inne czynniki: manipulacje obietnicami przedwyborczymi, mniej lub bardziej świadoma rezygnacja emerytów i innych grup, którym przysługują zniżki, z korzystania z „marszrutek”, biurokracja etc.

Zwykle opowiadając o swoim projekcie Andrij Wozjanow nie wychodzi poza rok 2013, ale teraz chciałby scharakteryzować obecny stan regionu, w którym trwa wojenny konflikt.
Z pewnością zauważymy, że politycy obydwu frontów chcieliby uczynić komunikację miejską strefą, gdzie wszystko się „załatwia”. W obu wypadkach mamy spektrum różniących się rezultatów, ale w żadnym – polepszenia warunków pasażerów i włączenia ich do współdecydowania lub chociażby dania możliwości wyrażenia własnych opinii.

Wydzrzenie na facebook.

Spotkanie organizowane w ramach projektu „Nasz Wybir – Zasoby informacyjne dla imigrantów z Ukrainy IV finansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Funduszu Azylu, Migracji i Integracji oraz budżetu państwa”