Kraków jest miastem często wybieranym przez obcokrajowców jako miejsce do życia, powracają tu również rodziny polskie, które mieszkały przez jakiś czas poza granicami naszego kraju. Przyjeżdżające z rodzicami dzieci i młodzież w wieku szkolnym podlegają obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki.
Odnalezienie się w nowej rzeczywistości, w tym także w nowym systemie edukacji, jest dla młodych ludzi niejednokrotnie bardzo trudne, między innymi ze względu na barierę językową a także kulturową. Widząc to, Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 18 w Krakowie (ZSO nr 18), w skład którego wchodzi liceum ogólnokształcące, gimnazjum i szkoła podstawowa, przygotował specjalną ofertę edukacyjną dla uczniów z doświadczeniem migracji i obecnie z powodzeniem prowadzi zajęcia z języka polskiego jako języka edukacji, zajęcia zanurzające w kulturze polskiej i wspierające proces adaptacji do nowego otoczenia.
Uczniowie nieznający języka polskiego albo znający go w stopniu niewystarczającym do pełnego uczestnictwa w procesie dydaktycznym na lekcjach to wyzwanie dla kadry pedagogicznej. Dlatego też rok szkolny 2017/2018 jest w ZSO nr 18 rokiem szkoleń z zakresu kompetencji międzykulturowych i metodycznych dla nauczycieli, którzy doskonalą swój warsztat pracy uczestnicząc w konferencjach, szkoleniach i warsztatach tak na terenie szkoły, jak i poza nią. W szkole zatrudnieni są nauczyciele przygotowani do nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego, a biblioteka dysponuje materiałami dydaktycznymi dostosowanymi do tego typu zajęć. W porozumieniu z organem prowadzącym, spośród nauczycieli ZSO nr 18 powołany został doradca metodyczny ds. wielokulturowości. Specjalista z bardzo dużym doświadczeniem w nauczaniu języka polskiego jako obcego i pracy w środowisku wielokulturowym pomaga w aklimatyzacji i pokonywaniu barier językowych zarówno naszym uczniom, jak i uczniom innych szkół, organizuje i realizuje szkolenia dla nauczycieli, współpracuje z organizacjami pozarządowymi i ośrodkami akademickimi.
Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 18 w roku szkolnym 2018/2019 będzie prowadzić rekrutację dla dzieci i młodzieży zarówno niebędących obywatelami polskimi, jak i polskich obywateli powracających do kraju po pobycie za granicą, którzy pobierali naukę w innych systemach edukacji.
Pod opieką dobrze przygotowanej kadry będziemy prowadzić kształcenie w szkole podstawowej w klasach pierwszej i siódmej oraz na poziomie gimnazjum w klasie trzeciej. Liceum ogólnokształcące oferuje kształcenie w klasach od pierwszej do trzeciej. W szkole wszyscy uczniowie mają lekcje języka angielskiego oraz drugiego języka obcego – do wyboru język niemiecki lub francuski.
Szczegółowa oferta edukacyjna znajduje się na stronie: zso18.krakow.pl
Aby dzieci i młodzież mogły skorzystać z naszej oferty edukacyjnej i uzyskać skuteczną pomoc w zakresie edukacji, wychowania i opieki, rodzice lub prawni opiekunowie proszeni są o zgłoszenie się do sekretariatu szkoły. Sekretariat oferuje fachową pomoc przy zapisywaniu ucznia do szkoły. Pomaga w wypełnianiu karty zgłoszenia i udziela wszelkich informacji.
Do karty zgłoszenia należy złożyć dokumenty, w przypadku obcokrajowców przetłumaczone przez polskiego tłumacza przysięgłego:
- ksero dokumentu tożsamości (paszport) – dane ucznia są zapisywane w formie występującej na dokumencie (dokument nie podlega tłumaczeniu);
- akt urodzenia;
- świadectwo lub inny dokument stwierdzający ukończenie za granicą szkoły lub kolejnego etapu edukacyjnego lub świadectwo/zaświadczenie lub inny dokument wydany przez szkołę za granicą, potwierdzający uczęszczanie do szkoły za granicą i wskazujący klasę lub etap edukacji;
- potwierdzenie miejsca zamieszkania ucznia na terytorium Polski.
Decydując o przyjęciu ucznia do konkretnej klasy, bierzemy pod uwagę między innymi jego wiek, ukończony etap edukacji w kraju dotychczasowego pobytu oraz specjalne potrzeby edukacyjne wynikające z sytuacji migracji.
Uczniowie nieznający języka polskiego lub słabo znający język uczestniczą w dodatkowych, bezpłatnych lekcjach języka polskiego (nie mniej niż 2 godziny tygodniowo), a stwierdzone przez nauczycieli przedmiotu różnice programowe nadrabiane są podczas dodatkowych, również bezpłatnych zajęć wyrównawczych.
Szkoła przygotowana jest także do utworzenia tzw. oddziałów przygotowawczych, w których w małych grupach uczniowie intensywnie uczą się języka polskiego i dopiero po opanowaniu podstaw włączani są do oddziałów ogólnodostępnych. W klasach I-III szkoły podstawowej (pierwszy etap edukacji) realizacja podstawy programowej oparta będzie na najnowszych materiałach, opracowanych w ramach projektu Ministerstwa Edukacji Narodowej przez Fundację Wspierania Kultury i Języka Polskiego im. Mikołaja Reja i dostępnych dla uczniów i nauczycieli na stronie fundacjareja.eu/w-polskiej-szkole/.