Polsko-ukraińskie inspiracje w ramach I Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej EUFONIE – Nasz Wybir – Portal dla Ukraińców w Polsce

Polsko-ukraińskie inspiracje w ramach I Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej EUFONIE

13 listopada 2018
Polsko-ukraińskie inspiracje w ramach I Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej EUFONIE

23 listopada – 1 grudnia 2018 roku odbędzie się I Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej EUFONIE.

“Eufonie” to nowy festiwal muzyczny, odwołujący się do tradycji wspólnoty regionalnej większości krajów określanych dzisiaj jako Europa Środkowo-Wschodnia, rozciągająca się od Bałkanów, poprzez Rumunię i Austrię, kraje Grupy Wyszehradzkiej, Ukrainę i Białoruś, po kraje bałtyckie, poszerzana niekiedy o Skandynawię. Obszar ten to fascynujący tygiel ścierających się wpływów Wschodu i Zachodu, kipiący energią kulturową, która nieraz określała tożsamość narodów bez własnych państw.

Podczas tegorocznej edycji Festiwalu – organizowanej w szczególnym roku 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości – usłyszymy między innymi dzieła Karola Szymanowskiego, Béli Bartóka, Henryka Mikołaja Góreckiego, Antonína Dvořáka, Arvo Pärta. Szeroki program repertuarowy stworzy możliwość prezentacji kompleksowego obrazu regionu Europy Środkowo-Wschodniej, odkrywania nowych kontekstów kulturowych oraz poszukiwania muzycznych inspiracji.

Ważnym elementem EUFONII jest koncert zatytułowany Polsko-ukraińskie inspiracje, gdzie utwory m.in. Borysa Latoszyńskiego i Myrosława Skoryka wykona Orkiestra Lwowskiej Filharmonii Narodowej pod batutą Wolodymyra Sywohipa.

Polsko-ukraińskie inspiracje odbędą się we wtorek 27 listopada o godz. 19.30 w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej. Program nasycony jest wątkami polsko-ukraińskiej tradycji. To koncert dla miłośników ciekawych połączeń – znajdą się w nim zarówno motywy mickiewiczowskie, ludowe brzmienia, jak i nowoczesne, energetyczne oblicze muzyki w polsko-ukraińskiej interpretacji.

Więcej informacji o festiwalu na stronie NCK.

PROGRAM:

W hołdzie Mistrzowi – koncert urodzinowy Krzysztofa Pendereckiego
23 listopada, PIĄTEK, godz. 19.30, Teatr Wielki – Opera Narodowa, Sala Moniuszki

23 listopada 1933 roku urodził się Krzysztof Penderecki. Koncert otwierający festiwal to urodzinowy hołd dla mistrza polskiej muzyki XX wieku. Uroczysty koncert zamyka jednocześnie Festiwal Krzysztofa Pendereckiego zorganizowany przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena z okazji 85. urodzin Mistrza. W programie utwory Krzysztofa Pendereckiego w wykonaniu bliskich mu artystów światowej klasy.

Koncert monograficzny Krzysztofa Pendereckiego (ur. 1933)

II Koncert skrzypcowy „Metamorfozy”  (1992–1995)
Anne-Sophie Mutter – skrzypce
Sinfonia Varsovia
Krzysztof Penderecki – dyrygent

*** PRZERWA ***

Concerto grosso na trzy wiolonczele i orkiestrę (2000–2001)
Frans Helmerson, Ivan Monigetti, Arto Noras – wiolonczele
Sinfonia Varsovia
Christoph Eschenbach – dyrygent

*** PRZERWA ***

Dies illa na trzy głosy solowe (sopran, mezzosopran, bas), trzy chóry mieszane i orkiestrę (2014)
Johanna Rusanen – sopran
Anna Radziejewska – mezzosopran
Nikolay Didenko – bas
Leonard Slatkin – dyrygent
Chór Filharmonii Narodowej
Chór Teatru Wielkiego – Opery Narodowej
Sinfonia Varsovia

Współorganizacja z Europejskim Centrum K. Pendereckiego w Lusławicach, Stowarzyszeniem im. L. van Beethovena i Teatrem Wielkim – Operą Narodową

Bilety →


U progu niepodległości
24 listopada, SOBOTA, godz. 19.30, Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa

Koncert trzech kompozytorów, którzy muzykę swych krajów wprowadzali na niepodległe tory. Enescu w Rumunii, Szymanowski w Polsce i Bartók na Węgrzech mają status twórców narodowych. Po 1918 roku, w niepodległych ojczyznach, tworzyli nowe ramy dla rodzimych muzycznych narodowych stylów. Jednocześnie zadbali o to, aby to, co narodowe, włączyć w nurt muzyki europejskiej. Ich utwory stanowią dziś kanon muzyki XX wieku.

George Enescu (1881–1955): Rapsodia rumuńska D-dur op. 11 nr 2 (1901)
Karol Szymanowski (1882–1937): I Koncert skrzypcowy op. 35  (1916)

*** PRZERWA ***

Jean Sibelius (1865–1957): Finlandia – poemat symfoniczny op. 26 (1899)
Bela Bartók (1881–1945): Koncert na orkiestrę (1943)

Akiko Suwanai – skrzypce
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia
Lawrence Foster – dyrygent

Bilety →


Nordheim i jego Warszawa
25 listopada, NIEDZIELA, godz. 17.00, Teatr WARSawy

Reinterpretacja utworów norweskiego twórcy, Arne Nordheima, związanego z „Warszawską Jesienią” i Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia. Skandynawskie brzmienia i polskie inspiracje, w elektronicznych wersjach wykonywanych na żywo.

Biosphere (Geir Jenssen) & Deathprod (Helge Sten): Nordheim Transformed (1998)

Wyprzedany


Arvo Pärt – nowe oblicze współczesnej duchowości
25 listopada, NIEDZIELA, godz. 19.30, Muzeum Kolekcji Jana Pawła II, Sala Rotunda

Arvo Pärt to najwybitniejszy twórca estoński. Po emigracji z ZSRR w roku 1980 mieszkał w Wiedniu i Berlinie, a jego unikatowa, nawiązująca do średniowiecznej, a jednocześnie nowoczesna i głęboko uduchowiona muzyka zawojowała skomercjalizowany świat Zachodu. Dziś nazwisko estońskiego mistrza zna niemal każdy meloman. Koncert jego utworów to prawdziwa uczta muzycznej duchowości.

Koncert monograficzny Arvo Pärta (ur. 1935)
Fratres
 na skrzypce, orkiestrę smyczkową i perkusję (1977)
Cantus in Memory of Benjamin Britten na orkiestrę smyczkową i dzwony (1977)
Adam’s Lament na chór mieszany i orkiestrę smyczkową (2010)

*** PRZERWA ***

Salve Regina na chór mieszany, celestę i orkiestrę smyczkową (2001/2011)
Te Deum na trzy chóry, orkiestrę smyczkową, preparowany fortepian i harfę Eola (1985)
Estoński Filharmoniczny Chór Kameralny
Orkiestra Kameralna z Tallina pod dyrekcją Tõnu Kaljuste

Wyprzedany


Uroczyste nadanie tytułu doktora honoris causa UMFC Arvo Pärtowi

Wydarzenie towarzyszące

26 listopada PONIEDZIAŁEK, godz. 12.00, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Sala Koncertowa

Organizator: Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie

Wstęp wolny. Liczba miejsc ograniczona.


Muzyka z Karpat 1: koncert folkowy
26 listopada, PONIEDZIAŁEK, godz. 19.30, Teatr Polski im. A. Szyfmana, Scena Kameralna

Polska grupa folkowa VOŁOSI łączy siły z cenionym skrzypkiem węgierskim, Félixem Lajkó. Podczas ich występu zabrzmi ludowa muzyka polska i węgierska – we wspólnym graniu i improwizowanej zabawie, opartej na folkowej nucie.

muzyka improwizowana
Félix Lajkó
 – skrzypce
Zespół VOŁOSI

Wyprzedany


Polsko-ukraińskie inspiracje
27 listopada, WTOREK, godz. 19.30, Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa

Orkiestra Filharmonii Lwowskiej w programie przenikniętym wątkami polsko-ukraińskiej tradycji. Poemat Borysa Latoszyńskiego osnuty jest na motywach Mickiewiczowskiej Grażyny, a ludowo pobrzmiewające Karpaty Myrosława Skoryka uzupełnią tańce urodzonego w Tymoszówce, nieopodal Kijowa, Karola Szymanowskiego. Najnowsze oblicze muzyki polskiej ukaże zaś swą energię w koncercie podwójnym Hanny Kulenty, we wspólnej interpretacji polskich wiolonczelistów i ukraińskiej orkiestry.

Karol Szymanowski (1882–1937): Cztery tańce polskie (1926)
transkrypcja na orkiestrę: Grzegorz Fitelberg
Hanna Kulenty (ur. 1961): DoubleCelloConcerto (2018)*

***PRZERWA***

Borys Latoszyński (1895–1968): Grażyna – ballada symfoniczna wg Adama Mickiewicza op. 58 (1955)
Myrosław Skoryk (ur. 1938): Koncert karpacki na orkiestrę (1972)
Magdalena Bojanowicz, Bartosz Koziak – wiolonczele
Orkiestra Lwowskiej Obwodowej Filharmonii Narodowej
Wolodymyr Sywochip – dyrygent

* prawykonanie; zamówienie Związku Kompozytorów Polskich; dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca

Bilety →


Muzyka z Karpat 2: koncert muzyki z krajów Grupy Wyszehradzkiej

28 listopada, ŚRODA, godz. 19.30, Teatr Polski im. A. Szyfmana, Scena Kameralna

Cztery kompozycje młodych twórców z krajów Grupy Wyszehradzkiej w wykonaniu znakomitej Orkiestry Muzyki Nowej zostaną tu zestawione z autentycznym folklorem karpackim w żywiołowej interpretacji zespołu VOŁOSI. Muzyczne odcienie Karpat zabrzmią i w nowoczesnej, i folkowej odsłonie.

Jana Kmiťová (ur. 1976): Gesichtsstudien (Studium twarzy) (2017)
Martin Wiesner (ur. 1985): Raindrops on Plastic Rooftops (Krople deszczu na plastikowej wiacie) dla Orkiestry Muzyki Nowej (2017)
András Gábor Virágh (ur. 1984): Metamorphosis (Metamorfozy) dla 14 wykonawców (2017)
Jakub Szafrański (ur. 1988): Karpaty
Orkiestra Muzyki Nowej
Szymon Bywalec – dyrygent
Zespół VOŁOSI – muzyka improwizowana

Koncert pod honorowym patronatem Jego Ekscelencji Dušana Krištofíka, Ambasadora Nadzwyczajnego i Pełnomocnego Republiki Słowackiej w Polsce

Bilety →


Siła połączonych kwartetów

29 listopada, CZWARTEK, godz. 19.30, Teatr Polski im. A. Szyfmana, Scena Kameralna

Dwa kwartety smyczkowe z Czech zaprezentują utwory kompozytorów słowackich, austriackich i polskich, łącząc się na koniec w wykonaniu przebojowego, a zarazem niezwykle wymagającego, czterdziestominutowego Oktetu smyczkowego twórcy rumuńskiego George’a Enescu.

Roman Berger (ur. 1930): Piosenki z Zaolzia (Pesničky zo Zaolžia) na kwartet smyczkowy (2004)
Alexander von Zemlinsky (1871–1942): I Kwartet smyczkowy A-dur op. 4 (1896)
Stanisław Moniuszko (1819–1872): I Kwartet smyczkowy d-moll (1839)
Kwartet Smyczkowy im. A. Zemlinsky’ego (Zemlinsky Quartet)

***PRZERWA***

George Enescu (1881–1955): Oktet smyczkowy
Kwartet Smyczkowy im. A. Zemlinsky’ego (Zemlinsky Quartet)
Kwartet Pražák (Pražák Quartet)

Koncert pod honorowym patronatem Jego Ekscelencji dr. hab. Ivana Jestřába, Ambasadora Nadzwyczajnego i Pełnomocnego Republiki Czeskiej w Polsce

Bilety →


Międzynarodowa Konferencja Muzykologiczna

Wydarzenie towarzyszące

Tożsamości narodowe – europejska uniwersalność. Muzyka i życie muzyczne w Europie Środkowo-Wschodniej (1918–2018) /

30 listopada, PIĄTEK, godz. 10.30–18.00, Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, Sala Balowa Pałacu Tyszkiewiczów-Potockich

Organizatorzy: Narodowe Centrum Kultury, Związek Kompozytorów Polskich, Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego

Wstęp wolny. Liczba miejsc ograniczona.

Program konferencji →


Lunchtime concert – recital fortepianowy

Wydarzenie towarzyszące

30 listopada PIĄTEK, godz. 13.00, Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, Sala Balowa Pałacu Tyszkiewiczów-Potockich

Béla Bartók (1881–1945): Suita op. 14 na fortepian (1916)
Leoš Janáček (1854–1928): Po zarostlém chodníčku (Na zarośniętej ścieżce) – drobne utwory na fortepian (1902–1911)
Béla Bartók (1881–1945): Tizenöt magyar parasztdal (15 węgierskich pieśni chłopskich) na fortepian (1914-1918)
Zoltán Kodály (1882–1967): Marosszéki táncok (Tańce z Marosszék) na fortepian (1923–1927)
Zoltán Fejérvári – fortepian

Wstęp wolny. Liczba miejsc ograniczona.


Symfonia pieśni żałosnych

30 listopada, PIĄTEK, godz. 19.30, Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa

Najbardziej znana polska symfonia, arcydzieło muzyki polskiej XX wieku. Przejmująca do głębi Symfonia pieśni żałosnych Góreckiego nie pozostawia nikogo obojętnym.

Henryk Mikołaj Górecki (1933–2010): III Symfonia – Symfonia pieśni żałosnych op. 36 na sopran solo i orkiestrę (1976) 54’
Aleksandra Kurzak – sopran
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej
Jacek Kaspszyk – dyrygent

Wyprzedany


Katalog drzew: brzmienia i gesty natury

30 listopada, PIĄTEK, godz. 22.00, Teatr WARSawy

JACASZEK/PAHKINEN/STRØNEN to performatywne trio złożone z kompozytora Michała Jacaszka, pochodzącej z Finlandii, a mieszkającej w Szwecji tancerki i choreografki Virpi Pahkinen oraz norweskiego perkusisty Thomasa Strønena. W ramach festiwalu EUFONIE artyści zaprezentują premierowy performance – projekt specjalny, w którym wykonywanej na żywo muzyce towarzyszy taniec. Punktem wyjścia dla projektu stał się fenomen drzew: ich kształt, ruch i zmiana oraz szum. Natura zawsze była ważną inspiracją dla trójki artystów. W ich twórczości pojawiają się echa surowego skandynawskiego pejzażu, delikatność poruszających się liści, westchnienia drzew i szum bezkresnego morza.

Katalog drzew (2018)*
Michał Jacaszek – elektronika
Virpi Pahkinen – choreografia, taniec
Thomas Strønen – perkusja

* prapremiera; zamówienie Narodowego Centrum Kultury

Bilety →


Międzynarodowa Konferencja Muzykologiczna

Wydarzenie towarzyszące

Tożsamości narodowe – europejska uniwersalność. Muzyka i życie muzyczne w Europie Środkowo-Wschodniej (1918–2018)

1 grudnia, SOBOTA, godz. 9.30–17.00, Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, Sala Balowa Pałacu Tyszkiewiczów-Potockich

Wstęp wolny. Liczba miejsc ograniczona.


W kręgu wielkiego romantyzmu

1 grudnia, SOBOTA, godz. 19.30, Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa

Znakomita węgierska orkiestra w programie prezentującym symfoniczne utwory czeskiego mistrza muzycznego romantyzmu Antonína Dvořáka. A że kierunki romantyzmu kompozytorom wszystkich krajów Europy wytyczał Ludwig van Beethoven, stąd i jego I Koncert fortepianowy, jako punkt odniesienia i cenny kontekst.

Antonín Dvořák (1841–1904)
Legenda op. 59 nr 6, wersja na orkiestrę (1881)
Taniec słowiański op. 46 nr 5 – Skočná, wersja na orkiestrę (1878)
Opuštěný (Opuszczony) z cyklu 4 Sbory (4 Chóry) op. 29, wersja na orkiestrę (1878)
Ludwig van Beethoven (1770–1827): I Koncert fortepianowy C-dur op. 15 (1798–1780)

***PRZERWA***

Antonín Dvořák: VI Symfonia D-dur op. 60 (1880)
Zoltán Fejérvári – fortepian
Budapesztańska Orkiestra Festiwalowa (Budapest Festival Orchestra)
Iván Fischer – dyrygent

Koncert pod honorowym patronatem Jej Ekscelencji dr Orsolyi Zsuzsanny Kovács Ambasador Nadzwyczajnej i Pełnomocnej Węgier w Polsce

Bilety →