Porady celnika: jak zarejestrować w Ukrainie samochód kupiony w Polsce? – Nasz Wybir – Portal dla Ukraińców w Polsce

Porady celnika: jak zarejestrować w Ukrainie samochód kupiony w Polsce?

23 lutego 2013

Wyjeżdżając poza granice Ukrainy, każdy obywatel ma prawo przewieźć w gotówce, nie więcej niż ekwiwalent 10 tys. euro. Jest to suma, której pochodzenia nie należy dokumentować w żaden sposób. Do tego część tej sumy można otrzymać za pośrednictwem banku, tzn. pobrać ją z rachunku w kraju pobytu, ale trzeba liczyć się z tym, że jakiś procent tej sumy zostanie utracony na pokrycie opłaty bankowej. 

W Ukrainie, formalności związane z odprawą celną, załatwia się w miejscu zameldowania. Procedurę tę reguluje nakaz Państwowej Służby Celnej Nr 1118 z dnia 17 listopada 2005 roku ze zmianami i uzupełnieniami „O zatwierdzeniu zasad kontroli celnej oraz odprawie celnej środków transportowych, przemieszczanych przez granicę celną Ukrainy przez jej obywateli”.
Przy wjeździe do Ukrainy od razu przy odprawie celnej należy wnieść zastaw w wysokości minimalnej opłaty za oclenie. Sumę tę można też wnieść w formie przedpłaty w urzędzie celnym w miejscu zamieszkania – jeszcze przed kupnem środka transportu. Gdy kupujący umówi się ze sprzedającym na sprzedaż samochodu, zawczasu otrzymuje przez Internet lub telefonicznie książkę pojazdu i inne dokumenty z jakimi środek transportu jest sprzedawany. W urzędzie celnym przeznaczenia (tam, gdzie obywatel jest zameldowany) sporządza się deklarację wstępną, na której numer obywatel powołuje się przy przekroczeniu granicy z kupionym środkiem transportu. Na podstawie numeru deklaracji wstępnej samochód jest wpuszczany do Ukrainy. Jeżeli jednak wybierzemy wpłatę zastawu na granicy, to wtedy celnik musi nam wystawić „Zawiadomienie o tranzytowym przemieszczeniu”.

Samochód kupiony za granicą powinien przejść kontrolę sanitarno-epidemiologiczną i radiologiczną. Procedurę tę można przejść zarówno na granicy jak i w miejscu przeznaczenia oraz otrzymać certyfikat zgodności, wydawany przez organy certyfikacji.
Suma zastawu uzależniona jest od typu i wieku, tzn. daty produkcji, środka transportu. Jeżeli chodzi o np. samochód ciężarowy typu „bus” o wadze do 5 ton, o trzech miejscach siedzących (Mercedes312 Sprinter), który na terytorium Europy kosztuje około 5000 EUR, to średnio trzeba zapłacić 32% jego wartości: 10% cło i 22% VAT, co stanowi kwotę 1 600 EUR. Jeżeli środek transportu podlega akcyzie, to również ją należy wnieść. Za samochody osobowe (powyżej 3 miejsc siedzących) naliczana jest akcyza, której wysokość uzależniona jest od roku produkcji oraz typu (diesel czy benzynowy) i objętości silnika. W wypadku starszych aut nakaz Nr 1118 przewiduje wyższą akcyzę niż za nowe. W ten sposób, różnica w cenie między nowym a starym samochodem równoważona jest wyższą akcyzą. Wysokość akcyzy za każdy centymetr sześcienny silnika waha się od 1,5 do 3,25 EUR. Powiedzmy, że w samochodzie osobowym zamontowany jest silnik benzynowy o pojemności 3000 cm3, wiek samochodu – powyżej 5 lat, akcyza – 3 EUR za cm3 – w sumie opłata akcyzowa za taki samochód wyniesie 9000 EUR. Czasami jest to kwota przewyższająca wartość samego auta. Wiadomym jest, że taka polityka akcyzowa nastawiona jest na ochronę ukraińskiego rynku producentów samochodów.
Kupując auto za granicą należy zwrócić szczególną uwage na prawdziwość danych dotyczących wieku samochodu, które są podawane przez sprzedającego. Często kupujący jest oszukiwany, poprzez wpisanie w umowie nieprawdziwego roku produkcji (zamiast 2006 jest na przykład 2007), wtedy gdy celnicy ustalą prawdziwy wiek samochodu, przyjdzie za niego zapłacić zupełnie inna opłatę akcyzową niż spodziewał się tego nowy właściciel.

Taras SZUMEJKO