Materiał ten jest dostępny również w języku ukraińskim
23 grudnia 2016 roku pojawiło się nowe połączenie kolejowe Kijów–Lwów–Przemyśl. Osobliwością tego pośpiesznego pociągu intercity jest to, że kontrola graniczna i celna odbywa się w trakcie jazdy pociągu. To w znacznej mierze oszczędza czas przekraczania granicy. Postanowiliśmy sprawdzić sprawność tego połączenia przed Nowym Rokiem.
Każda podróż – z Polski do Ukrainy i z Ukrainy do Polski, ma pewne niuanse, dlatego pierwszą część materiału poświęcimy podróży na trasie Warszawa – Rzeszów – Przemyśl – Lwów.
Część 1. Z Warszawy do Lwowa
Krok 1: planujemy trasę
Najbardziej optymalne połączenie kolejowe z Warszawy do Przemyśla, a następnie Lwowa to:
- Warszawa Centralna – Rzeszów Główny
Odjazd: 05:50, przyjazd: 11:12
- Rzeszów Główny – Przemyśl Główny
Odjazd: 12:06, przyjazd: 13:18
- Przemyśl Główny – Lwów – Dworzec Główny
Odjazd: 14:26, przyjazd: 17:17 (zgodnie z czasem lokalnym)
Niestety, to optymalne czasowo połączenie przewiduje dwie przesiadki. Na każdą z przesiadek trzeba czekać ponad godzinę. Z jednej strony, pozwala to na rozprostowanie nóg, odpoczynek i kawę lub herbatę w Rzeszowie i Przemyślu. Z drugiej, w przypadku posiadania ciężkiego bagażu, jest to dosyć niewygodne. Niestety, w kierunku warszawskim mamy tylko jeden tani wariant połączenia, natomiast na trasie do Krakowa i Wrocławia oferta jest bardziej urozmaicona.
Krok 2: kupujemy bilety
Jak okazało się, nabycie biletu z Warszawy do Lwowa, które włącza podróż nowym intercity nie jest taką prostą sprawą. W momencie zakupu (28 grudnia 2016 roku) bilety na odcinku Przemyśl – Lwów były pisane … odręcznie. Stąd zakup biletu w Centrum Obsługi Klienta PKP na dworcu Warszawa Centralna (pracuje od 9:10 do 20:30) zajął prawie 40 minut. Najprawdopodobniej było to związane z trudnościami we wprowadzeniu nowego międzynarodowego połączenia – obecnie bilety można nabyć w kasie i zajmuje to mniej czasu.
Ogólna wartość normalnego biletu to 85,98 złotych (bilet z Warszawy do Przemyśla – 63 zł, bilet z Przemyśla do Lwowa kosztował 22,98 zł).
Krok 3: podróż
W naszym przypadku podróż przebiegła bardzo sprawnie i żaden z pociągów nie opóźnił się nawet o minutę. Przesiadki łączą się jednak z pewnym ryzykiem, tym niemniej, wystarczająca ilość czasu (w naszym przypadku ponad godzina dla każdej przesiadki) znacznie te ryzyko minimalizuje. Podróż na każdym odcinku trasy była bardzo komfortowa, a szczególnie należy wyróżnić połączenie Przemyśl – Lwów: nowoczesny, komfortowy skład, wifi i gniazdka przy każdym siedzeniu.
W Przemyślu pociąg odjeżdża z peronu 4. Przy wsiadaniu do pociągu konduktor sprawdza bilet i niezbędne do podróży dokumenty. Wraz z pasażerami do pociągu wsiadają funkcjonariusze Straży Granicznej i celnicy, którzy prawie od razu po odjeździe rozpoczynają swoje czynności. Należy pamiętać, że podczas kontroli paszportowej wszystkie toalety w pociągu są zamknięte. Ta uwaga dotyczy w szczególności pasażerów z dziećmi. Toalety są odblokowywane, gdy kontrola jest zakończona, a trwa przez większą część podróży, ponieważ najpierw pracują polscy celnicy i strażnicy, a następnie ukraińscy.
Dużym plusem jest to, że polscy celnicy proponują „na miejscu” postawienie pieczątki na formularzy tax free – nie trzeba wówczas nikogo szukać, ani wychodzić z przedziału. Szczegółowej kontroli bagażu nie przeprowadzali zarówno polscy, jak i ukraińscy celnicy.
Cała podróż z Warszawy do Lwowa trwała 10 godzin i 30 minut i pozostawiła pozytywne wrażenia – szczególnie z przekraczania granicy.
Tetyana RODNYENKOVA