13 grudnia: prezentacja powieści Olega Shynkarenko “Kagarlyk” – Nasz Wybir – Portal dla Ukraińców w Polsce

13 grudnia: prezentacja powieści Olega Shynkarenko “Kagarlyk”

8 grudnia 2014
13 grudnia: prezentacja powieści Olega Shynkarenko “Kagarlyk”

Zaporoski pisarz w szczegółach przewidział drugi Majdan i rosyjsko-ukraińską wojnę

13 grudnia w Warszawie w Ukraińskim Domu (ul. Zamenhofa 1) o godzinie 18:00, odbędzie się prezentacja powieści ukraińskiego pisarza, dziennikarza Olega Shynkarenko “Kagarlyk.” Spotkanie organizuje fundacja “Nasz Wybór”.

 Prezentacje książki odbyły się już w Kijowie, Winnicy, Czerniowcach, Lwowie, Charkowie, Dniepropietrowsku, Ostrogu, Połtawie, Bratysławie i Pradze. Teraz “Kagarlyk” zawita do stolicy Polski.

Powieść Olega Shynkarenko “Kagarlyk” (Wydawnictwo Siergiya Pantyuka, 2014) – to satyryczna antyutopia, przedstawiająca życie w Ukrainie za sto lat. Odbyła się rosyjska okupacja, przez którą nasz kraj powrócił do średniowiecza. Główny bohater, którego świadomość wykorzystali do produkcji superkomputerów rosyjskich satelitów wojskowych, próbuje odzyskać utraconą z tego powodu pamięć i swoją żonę. W tym celu wyrusza do tajemniczego miasta Kagarlyk, gdzie w wyniku testowania najnowszej broni na zawsze zatrzymał się czas.

Powieść zaczynała się jak strona Facebook https://www.facebook.com/kaharlyk, na której autor codziennie publikował dokładnie 100 słów – wiadomości z równoległej przyszłej rzeczywistości. Ten projekt od początku był zaplanowany jako projekt multimedialny, autor napisał do niego kilka fragmentów muzycznych z gatunku “konkretnej” muzyki, wykorzystując do tego zamiast instrumentów muzycznych dźwięków otaczającej rzeczywistości (stukanie w pralce, lodówce, kaloryferze, garnkach, dźwięk silnika młynka do kawy, fragmenty Serbskich prawosławnych chorałów) połączone w absurdalne kolaże, ilustrujące zarys fabuły. Posłuchajcie tych kawałków tutaj:

https://soundcloud.com/search…

“Powieść, mimo niewielkich rozmiarów jest nafaszerowana wieloma ciekawymi pomysłami, a ich połączenie – pretenduje nawet na całkowitą oryginalność…”

“Na kijowskim Majdanie Niepodległości uprawiają ziemniaki, ruiny supermarketu “Auchan” oddają spadkobiercy prawie jak rodowy majątek, kilku szalonych kandydatów na posadę mera Kijowa próbują się pozastrzelać.”

“…szczegóły dotyczące rosyjsko-ukraińskiej wojny, autor, jak by to ładnie ująć, sprawia wrażenie dobrze wyszkolonej Baby Wangi. Chce się długo i żmudnie pluć przez lewe ramię, gdy zderzasz się z przepowiedniami, które w ostatnich miesiącach stały się częścią naszej historii…”

Oleg Kotsarev (Gdy realizowane są fantazje pisarzy-absurdystów Day):

“Jedna z nowinek literatury ukraińskiej, która zdążyła już być na targach książki w Lipsku – nowa książka prozaika, dziennikarza i blogera Olega Shynkarenko “Kagarlyk”- utrzymana w estetyce absurdu i tradycji antyutopii.”

“Oleg Shynkarenko – być może najbardziej konsekwentny absurdysta w dzisiejszej literaturze ukraińskiej. I chociaż jak każdy bardzo bezpośredni autor, czasami zauważalnie przegina pałę, jego estetyka jest naprawdę organiczna. Niepewna równowaga powściągliwego, ubogiego słownictwa i rozbujanej huśtawki wyobraźni, na tle bardzo sceptycznych, celnych, ale lokalnych obserwacji życia społecznego sprawia, że pióro Shynkarenka jest imponujące i przekonujące.”

“… istota “Kagarlyka” mieści się nie tak w dynamice, jak w obrazkach życia postkatastroficznego, w przedstawionych sytuacjach. W nich znajduje się jego moc i ciekawość.”

Galyna Levchenko, krytyk literacki: “Pozytywny” czy “konstruktywny” sens antyutopii satyrycznej Olega Shynkarenko polega na terapeutycznym uwolnieniu współczesnego Ukraińca od aktualnych fobii społeczno-politycznych za pomocą centralnego mechanizmu semantycznego, który podnosi semantyczną zasadę względności w szerokim interdyscyplinarnym sensie. Każda ideologia czy religia są skuteczne tylko w jednym układzie współrzędnych, a najmniejsze przesunięcie semantyczne okazuje się fatalnym. Element kultu, fragment kultowego tekstu czy rytuału pochodzące z kontekstu odpowiedniego systemu religijnego, tworzą efekt komiczny. Nacisk na różne rodzaje i formy wiary w tekście jednej powieści ujawnia ich ideologiczne znaczenie, jedyną podstawę, na której się opierają – celowy czy mimowolny brak świadomości i jednostronność postrzegania świata, z czego łatwo wyrasta agresywny fanatyzm.