Bankructwo kompanii lotniczej „AeroSvit” – Nasz Wybir – Portal dla Ukraińców w Polsce

Bankructwo kompanii lotniczej „AeroSvit”

28 lutego 2013

Z początkiem stycznia rozpoczęły się systematyczne perturbacje w przewozach lotniczych, realizowanych przez największego ukraińskiego lotniczego przewoźnika „AeroSvit”. Firma wraz z „Donbasaero” i „Dniproavia” wchodziły w skład aliansu „Ukraińska Awiacyjna Grupa”, którą kontroluje grupa „Pryvat” Ihora Kołomyjskiego.

29 grudnia 2012 roku Sąd Gospodarczy Obwodu Kijowskiego rozpoczął rozpatrywanie wniosku w sprawie ogłoszenia upadłości kompanii „AeroSvit”, który złożył właściciel firmy. Wysokość zadłużenia kompanii wobec kredytodawców na 27 grudnia 2012 roku wyniosła 4,27 mld hrywien. Według informacji przytaczanych przez niektóre media, ogłoszone w grudniu 2012 roku bankructwo kompanii lotniczej było sztucznie sprowokowane. Tłumaczy się je tym, że oligarcha Ihor Kołomyjski nie chce oddawać kompanii konkurencji. Według niepotwierdzonych informacji, starszy syn Wiktora Janukowycza – Ołeksandr miał zamiar „odkupić” firmę od Ihora Kołomyjskiego.

Do momentu bankructwa „AeroSvit” obsługiwał 80 międzynarodowych połączeń i posiadał flotę 28 maszyn produkcji „Boeing”, w tym 8 „Boeingów-767” dalekiego zasięgu oraz 20 „Boeingów-737” średniego zasięgu, a także wykorzystywał samoloty przewoźników-partnerów – „Airbus-320/321”, „Embraer-145”, „Embraer-190” oraz „ATR-72”. 

Od 16 do 31 stycznia 2013 roku kompania wprowadziła tymczasowy rozkład lotów, zgodnie z którym realizuje połączenia na sześciu liniach: czterech międzynarodowych i dwóch wewnętrznych. Jak odnotowano w informacji prasowej kompanii, firma kontynuuje realizację dalekosiężnych rejsów do Nowego Jorku, Bangkoku oraz Pekinu. Możliwa jest przy tym optymalizacja rozkładu lotów do Pekinu na okres obchodów Nowego Roku w Chinach. Linie lotnicze realizują także połączenia między Kijowem a Iwano-Frankowskiem i Dniepropietrowskiem. 
Część rejsów, wykonywanych wcześniej przez „AeroSvit”, przejęła MAU („Międzynarodowe Linie Lotnicze Ukrainy”). Są to przede wszystkim połączenia do Pragi, Baku, Tbilisi i Astany. Mówi się, że faktycznym właścicielem MAU jest Ihor Kołomyjski. Ta firma, nie tylko przejęła część połączeń od „AeroSvitu”, ale także kilka jej samolotów, a pracownicy „AeroSvitu”, po odejściu z firmy, przechodzą do pracy w MAU. Wcześniej tę firmę nazywano bezwzględnym konkurentem „AeroSvitu”.

Po likwidacji przez „AeroSvit” lotów z Kijowa do Warszawy, na tej trasie można skorzystać z usług polskich linii „LOT”, która realizuje także rejsy na tej trasie. Jednak brak większej liczby rejsów powoduje, że najtańsze bilety wykupywane są szybko i pozostają jedynie te drogie.
Іnterfaks – Ukraina, Hołos Ukrainy, Newsru.ua

Klub piłkarski „Metalist” na nowego właściciela
Informacja o tym, że Ołeksandr Jarosławski za 300 mln dolarów sprzedał klub piłkarski „Metalist” Charków kompanii „Gaz Ukrainy” pojawiła się 24 grudnia. Oprócz samego klubu do kontraktu z nowymi właścicielami dołączono także Akademię Futbolu, bazę treningową, pomieszczenia na stadionie „Metalista” oraz kontrakty z piłkarzami. Na czele firmy „Gaz Ukrainy” stoi 27 – letni Ołeksandr Kurczenko, którego media łączą z synem prezydenta Ukrainy – Ołeksandrem Janukowyczem.
Еkomiczna Pravda, Hazeta po-ukrainśki

Przygotowała Olga Popovych