„Inni pianiści ledwie zaczynali grać, a ja już skończyłem”. Lubomyr Melnyk wystąpi z koncertami we Wrocławiu i Warszawie – Nasz Wybir – Portal dla Ukraińców w Polsce

„Inni pianiści ledwie zaczynali grać, a ja już skończyłem”. Lubomyr Melnyk wystąpi z koncertami we Wrocławiu i Warszawie

Julia Kyryczenko
27 listopada 2023
„Inni pianiści ledwie zaczynali grać, a ja już skończyłem”. Lubomyr Melnyk wystąpi z koncertami we Wrocławiu i Warszawie
Materiał ten jest dostępny również w języku ukraińskim
Цей текст також можна прочитати українською мовою

27 i 28 listopada w Polsce odbędą się koncerty Lubomyra Melnyka, światowej sławy pianisty i kompozytora ukraińskiego pochodzenia. Muzyk zasłynął dzięki opracowanej przez siebie technice gry na fortepianie, zwanej „muzyką ciągłą”. Podstawą tej techniki jest bardzo szybkie wykonanie, przez co Melnyk nazywany jest najszybszym pianistą na świecie.

W poniedziałek 27 listopada Lubomyr Melnyk zagra we Wrocławiu. Początek o 20:00. Bilety w cenie od 140 zł  można nabyć pod linkiem.

W Warszawie pianista wystąpi we wtorek 28 listopada. Początek o 20:00. Bilety w cenie od 119 zł  są dostępne pod linkiem.

Lubomyr Melnyk urodził się 22 grudnia 1948 roku w Monachium w rodzinie ukraińskich emigrantów z Kołomyi. Wkrótce po urodzeniu Lubomyra rodzina przeniosła się do Winnipeg. W Kanadzie przyszły muzyk uzyskał tytuł magistra filozofii. W 1973 przeniósł się do Paryża, gdzie mieszkał przez dwa lata i pracował w Operze Paryskiej. To właśnie w stolicy Francji Lubomir Melnyk skomponował swe pierwsze utwory na fortepian w technice „muzyki ciągłej” / continuous music.

Technika ta polega na niezwykle szybkim wykonywaniu utworów muzycznych – w tym celu Melnyk opracował oryginalny sposób gry na fortepianie, który obecnie opanował jedynie on. „Inni pianiści też grają bardzo szybko. Ale to tak, jakby porównywać zwykłego sportowca z kimś, kto przebiegł 100 metrów o pół sekundy szybciej i ustanowił rekord świata. (…) Mój rekord na fortepianie to przebiegnięcie 100 metrów w 6 sekund. Inni pianiści ledwo zaczynali grać, a ja już skończyłem. Chodzi o zdolność i możliwość zrobienia tego z niesamowitą szybkością, zagrania w technice continuous music (…) Wymaga to nowej fizycznie techniki. Palce, które grają Chopina, nie mogą jej zagrać. To zupełnie inne rzeczy – gram na pianinie nie palcami, ale umysłem” – opowiedział Lubomyr Melnyk o swojej wyjątkowej technice gry w wywiadzie dla gazety Deń.

W 1988 roku Lubomyr Melnyk ustanowił rekord świata w szybkości gry na fortepianie. Wówczas pianiście udało się zagrać 19,5 nut na sekundę jednocześnie każdą ręką i został uznany za najszybszego pianistę na świecie. W tym samym roku Melnyk grał na pianinie nieprzerwanie przez 60 minut ze średnią szybkością 13–14 nut na sekundę. W ten sposób muzyk w ciągu godziny zagrał 100 000 dźwięków.

W latach 1975-1985 Lubomyr Melnyk tworzy kolejną oryginalną technikę gry na fortepianie – Geometric Form. Technika ta polega na zastosowaniu matematycznych, w szczególności geometrycznych, metod kontrolowania tonów i harmonii. Część obliczeń dokonanych w celu ustalenia tej techniki i stworzenia dla niej tabel została obecnie utracona. Melnyk stosował tę technikę w wielu utworach aż do 1986 roku. Najdoskonalszym przykładem tego stylu w twórczości kompozytora jest utwór Poslaniye, poświęcony ukraińskim ofiarom represji komunistycznych, napisany na podstawie wiersza Tarasa Szewczenki „Do umarłych i żywych i nienarodzonych rodaków moich na Ukrainie i nie na Ukrainie list mój przyjacielski”. W tym utworze Lubomyr Melnyk matematycznie zaszyfrował inicjały Tarasa Szewczenki, a sam tekst utworu zapisał na dużych kartkach papieru w formie graficznych obrazów.

Będąc już w dorosłym wieku Lubomyr Melnyk wielokrotnie odwiedzał Ukrainę podczas podróży i tras koncertowych. „Jestem Ukraińcem. Tutaj, kiedy jestem wśród Ukraińców, czuję się najlepiej. To moi ludzie, moja rodzina i mój kraj” – mówi kompozytor. W swojej twórczości muzyk wielokrotnie nawiązywał także do historii i teraźniejszości Ukrainy. Do jego najważniejszych dzieł, oprócz wspomnianego już „Przesłania”, zalicza się  także „Koncert Requiem o Wielkim Głodzie 1933-1934” oraz „Portret Petlury w dniu kiedy został zabity”, dedykowany Symonowi Petlurze. Najnowsza płyta Lubomyra Melnyka – „The Sacred Thousand” poświęcona jest ukraińskim żołnierzom – obrońcom Azowstalu i Mariupola.

Anastazja Werchowecka

Źródło: Ukraińska Muzyczna Encyklopedia,  gazeta „Deń”.